Wat is influencer marketing en hoe werkt dat? Alles wat dat voor jou kan betekenen
Wat is influencer marketing en hoe werkt dat? Alles wat dat voor jou kan betekenen.

Influencer marketing, je hebt er vast wel eens van gehoord. Maar hoe werkt influencer marketing precies? En kan het belangrijk zijn voor jou? In deze blog lees je alles over influencer marketing én alles wat het voor jou kan betekenen.
Wat is influencer marketing?
Veel bedrijven vragen zich af wat influencer marketing precies is, terwijl het best simpel is. Met
influencer marketing zet je influencers (bekende mensen) in om jouw doelgroep te bereiken door
bijvoorbeeld je producten te promoten. Het fijne van influencer marketing is, is dat de influencers
vaak een voorbeeld zijn voor hun volgers. Hiermee worden volgers dus vaak beïnvloed. Bedrijven
kunnen hier gebruik van maken door influencers filmpjes te laten maken over jouw producten en
diensten om het vervolgens te laten zien aan hun volgers. Alle marketingactiviteiten die een bedrijf
of organisatie samen met een of meer influencers uitvoert noem je influencer marketing.
Als je gaat samenwerken met een influencer is het belangrijk om uit te zoeken of de influencer direct
in contact staat met jouw doelgroep. Als dat zo is, dan weet je zeker dat je de juiste mensen bereikt.
Met influencer marketing besteedt je je geld een stuk efficiënter, dan een normale vorm van
marketing. Influencers hebben zo’n groot bereik, dat het bijna niet anders kan dat je klanten
aantrekt. Het is niet alleen efficiënter dan traditionele marketing, maar ook een stuk effectiever.
Mensen worden tegenwoordig heel de dag overspoeld door marketing- en reclameberichten. Jouw
doelgroep ook. ze raken hierdoor overprikkeld, hierdoor zijn ze minder gevoelig voor traditionele
marketingtechnieken. Ze accepteren de berichten van een influencer eerder dan een normale
marketeer, omdat er met een influencer iemand tegen ze praat die ze kennen. De boodschap komt
zo ook beter aan.
Hoe werkt influencer marketing?
Met influencer marketing ga je een samenwerking aan met een influencer, iemand die veel volgers
heeft op social media, met als doel om jouw producten of diensten te verkopen aan de doelgroep die
de influencer aantrekt. Vaak is dit handig voor beginnende bedrijven, nieuwe trends en nieuwe
producten die potentie hebben. Het heeft namelijk ook invloed op de naamsbekendheid van je
bedrijf. Bij een samenwerking met influencers wordt er dan tegen betaling gesponsorde content op
zijn/haar account gedeeld. Hierbij worden vaak de kanalen Tiktok gebruikt, waarbij je een product of
dienst van een bedrijf kan promoten via een filmpje. Of Instagram, waar foto’s op je story kan
plaatsen of op je account.
Wat influencers voor jouw kunnen betekenen
Door influencer marketing bereik je dus op een efficiënte en effectieve manier doelgroepen tegen
een eerlijke prijs. Om te kijken of influencers wat voor jouw bedrijf kunnen betekenen moet je op 3
factoren letten. De eerste hiervan is de doelgroep. Kan de doelgroep die je als bedrijf wilt bereiken
wel bereikt worden door de influencer? Als je doelgroep jongeren is, dan kunnen influencers heel
wat voor jouw betekenen. Je doelgroep is dus heel erg bepalend hierin. De twee factoor die
belangrijk is zijn de influencers zelf. Hierbij moet je kijken of de influencer wel geschikt is voor de
marketingcampagne. Ook moet de match tussen de influencer en het merk er zijn. Hoe beter de
match hoe beter de resultaten want tegenwoordig hebben volgers alles door op social media. Het
laatste punt is de samenwerking. Dit is de manier waarop je met de influencer samenwerkt. Het is
belangrijk dat jij als bedrijf altijd de leiding hebt wat er precies gaat gebeuren. Wel moet je de
influencer een beetje vrij laten, zij weten namelijk het beste wat de volgers precies willen. Als je als
bedrijf al deze factoren goed uit te denken, dan is influencer marketing erg geschikt om toe te passen
voor je bedrijf.
Interesse of benieuwd wat het voor jou kan betekenen? Wij geven altijd eerst gratis advies!
Daarnaast hebben wij Bij Marcom.nl hebben een portfolio aan influencers klaar staan om jou product
of merk een boost te geven! Neem snel contact met ons op via contactformulier voor een gratis
kennismaking.
Benieuwd? Vraag een GRATIS adviesgesprek aan!









Bekijk ook onze diensten:
Lijst van diensten
-
Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Om hoog te komen én om de nummer #1 positie te behalen binnen Google is er een sterke zoekmachine optimalisatie (seo) vereist. Bij Marcom.nl scannen wij eerst gratis jouw website en adviseren wij jou op het gebied van search engine optimization
-
Zoekmachine adverteren (SEA)
Zorg dat je gevonden wordt wanneer potentiële klanten via Google Zoeken en Maps op zoek zijn naar bedrijven als dat van jou. Je betaalt alleen voor resultaten, zoals klikken op je website of telefoontjes naar je bedrijf.
-
Sociale media MarketingLijstitem 1
Online B2B & B2C Marketingcommunicatie bureau Marcom beheert jullie sociale media, zodat jullie meer tijd over hebben voor andere bezigheden. Interesse? Lees verder
-
AI MarketingLijstitem 3
Optimaliseer uw marketing maximaal door het inzetten van AI tools!
-
B2B
Wij bieden speciale diensten aan voor bedrijven (Business-to-business)
-
Leads via LinkedInLijstitem 2
Krijg elke dag super warme leads via het social media platform LinkedIn