Hoe moet je online adverteren? waar dat kan, de voordelen + kosten

13 oktober 2021

Hoe moet je online adverteren?

Waar kan dit, de voordelen + kosten


Online adverteren, hoe belangrijk is het tegenwoordig en hoe werkt het precies? Er komt veel

meer bij kijken dan je denkt. In deze blog lees je alles over hoe je online moet adverteren, waar het

allemaal kan, de voordelen + kosten van online adverteren.



Hoe moet je online adverteren?


Vandaag de dag is online adverteren erg belangrijk voor bedrijven. Je komt online advertenties overal

tegen tegenwoordig. Online adverteren werkt als volgt: adverteerders betalen uitgevers van online

media voor het tonen van advertenties. Er zijn ook heel veel verschillende soorten advertenties. De

techniek van online adverteren wordt ook steeds vernieuwender en beter.


Er wordt tegenwoordig gebruik gemaakt van big data, smart content, advertentie-

machtingssystemen, digitale profielen en nog veel meer. Dit alles gebeurd achter de schermen, zodat

voor de adverteerder een gebruiksvriendelijke omgeving wordt gecreëerd, die gemakkelijker te

begrijpen is dan voorheen.


Met online adverteren kan je ook heel goed je doelgroep vinden en bereiken. De content van je

online advertentie is daarentegen erg belangrijk. De ontvangers van de advertenties moeten worden

aangesproken, ze moeten het gevoel krijgen dat ze op advertentie willen klikken. Het is belangrijk dat

je verschilt van je concurrenten, zodat je als bedrijf origineel blijft.




Waar kan je online adverteren?


Je kan op heel veel verschillende kanalen online adverteren. Een van de mogelijkheden om met

gericht adverteren online beter te gaan scoren, is Google (zoekmachine adverteren). Dit is de grootste zoekmachine van de wereld en wordt dagelijks onwijs veel gebruikt. Op google is het bijvoorbeeld een mogelijkheid om te kiezen voor Search Engine Advertising (SEA). Hierbij betaal je voor reclame van je producten en diensten in zoekmachines. Je kunt hiervoor google ads gebruiken.


Daarnaast kan je ook online adverteren op social media adverteren. Als je dit aanpakt kan dit een hele goede

keuze zijn. Je moet hierbij wel rekening houden met de doelgroep van het platform. Op social media

kan je adverteren op Facebook, YouTube, Instagram, Tiktok en LinkedIn. Elke van deze kanalen

hebben een andere doelgroep. 


Je kan er ook voor kiezen om te adverteren via de e-mail en direct mail. Je hebt veel aan e-mailmarketing als je veel adressenbestand hebt. Met direct mail val je meer op. Met e-mailmarketing heb je wel het voordeel dat de kosten relatief laag zijn. Een nadeel is weer dat de ontvanger toestemming moet hebben gegeven voor het ontvangen van de mail.




Voordelen en kosten online adverteren


Er zitten heel veel voordelen aan online adverteren. Een van de voordelen aan online adverteren

is dat de resultaten van online advertenties meetbaar zijn. Je kan precies zien hoe vaak er op jouw advertentie geklikt is en hoeveel mensen de advertentie gezien hebben. Bij offline adverteren kan je dit niet bijhouden en zo kun je dus niet goed meten of je offline advertentie goed werkt. Ook is het bereik van online adverteren veel groter.


Over het algemeen worden online advertenties veel meer bekeken dan offline advertenties. Ook kun

je mensen uit het buitenland bereiken met online advertenties. Met online advertenties kan je

gerichter op je doelgroep pijlen. Je kan dit doen op basis van interesses, intenties en allerlei andere

gegevens. Je kan in tegenstelling tot offline adverteren met online adverteren altijd tussentijds je

advertentie bijsturen of veranderen. En tot slot is online adverteren ook meestal goedkoper dan

offline adverteren.


Online adverteren kost wel altijd geld, dus het is wel slim als je wilt online adverteren om uit te

zoeken wat je budget is. Dit geeft je een inzicht in hoeveel advertenties je online kunt zetten, op

hoeveel verschillende kanalen en voor welke periode. De kosten van online adverteren verschilt per

platform en per branche.


Gemiddeld liggen de kosten om online te adverteren tussen de €100,- en €1500,- per maand. Dit is

afhankelijk wat voor campagne het is en de sector van het bedrijf. Maar op social media kan je

tegenwoordig ook vanaf €5,- per dag adverteren. Voor het adverteren op Google betaal je gemiddeld

tussen de €0,20 a €2,- per klik op de zoekpagina van Google. Dit is voor branches met weinig

concurrentie. Branches met veel concurrentie kunnen zomaar €5,- tot €20,- betalen per klik

(afhankelijk van de conversie).


Wil je met jouw bedrijf, idee of product adverteren? Laat het ons dan even weten, dan geven wij jou

gratis advies. 


Benieuwd? Vraag een GRATIS adviesgesprek aan!

De toegevoegde waarde van een lokale makelaar in een krappe woningmarkt
door https://helderdeventer.nl 24 juli 2025
De huizenmarkt blijft ook in 2025 bijzonder uitdagend. Er is weinig aanbod, veel vraag en huizen worden vaak razendsnel verkocht. In zo’n krappe woningmarkt kan het verschil tussen slagen of misgrijpen liggen in de hulp die je inschakelt. En dan is een lokale expert onmisbaar. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een makel
Slim omgaan met je belasting: praktische tips voor expats en ondernemers
door https://taxsight.nl 23 juli 2025
Of je nu als expat in Nederland woont of een eigen bedrijf runt: belastingzaken kunnen soms behoorlijk ingewikkeld zijn. Toch valt er ook veel voordeel te behalen als je weet hoe je slim omgaat met je belasting. Met de juiste kennis en begeleiding, bijvoorbeeld van een specialist als Taxsight uit Amsterdam, kun je niet
Versterk jouw merk met een eigen podcast
door https://depodcasters.nl/ 9 juli 2025
Steeds meer organisaties ontdekken dat een podcast voor bedrijven geen luxe is, maar een strategisch communicatie-instrument. Het helpt bij thought leadership, klantbinding en het genereren van leads. De Podcasters bieden een totaalpakket: van strategiebepaling tot opname en verspreiding, speciaal voor de zakelijke mar
De vergeten marketingtaak: waarom websiteonderhoud onmisbaar is voor je merk
door remco-harmsen.nl 8 juli 2025
Als marketeer of communicatieprofessional ben je dagelijks bezig met het bouwen aan een merk. Je denkt na over tone of voice, campagnes, conversie-optimalisatie en een herkenbare stijl. De website speelt hierin een centrale rol: het is vaak één van de eerste contactmomenten met een potentiële klant. Maar terwijl veel a
Waarom ventilatie oplossingen essentieel zijn voor een gezond binnenklimaat
door weltechniek.nl 3 juli 2025
Een prettig binnenklimaat is belangrijker dan veel mensen denken. Door de juiste ventilatie blijft de luchtkwaliteit op peil en voorkom je gezondheidsklachten, schimmels en onnodige vochtproblemen. Vooral in goed geïsoleerde gebouwen is frisse lucht geen vanzelfsprekendheid. Daarom zijn moderne ventilatie oplossingen g
Waarom goede communicatie en gesprekstechnieken belangrijk zijn wanneer je een vergadering leidt
door spraakwater.nl 2 juli 2025
Hoe vaak heb je het gevoel gehad dat je tijd verspilt in een vergadering? Dat er te veel gesproken wordt zonder duidelijk doel? Dat men langs elkaar heen praat? Het leiden van een vergadering is een kunst, een die je kunt leren met de juiste training en vaardigheden. In dit blogartikel duiken we dieper in op dit onderw
ESTJ, ENFJ en INTJ: drie krachtige persoonlijkheidstypes op de werkvloer
door testgroup.nl 23 juni 2025
Iedere organisatie bestaat uit verschillende mensen, met ieder hun eigen manier van werken, denken en communiceren. Inzicht in persoonlijkheidstypes helpt je om die verschillen beter te begrijpen en effectiever samen te werken. Binnen de 16 Jung Types zijn er drie types die op de werkvloer vaak een bepalende rol spelen
Heb je je eigen marketingbureau? Zo houd je het goed draaiende
door https://www.sappe.nl/ 13 juni 2025
Het runnen van een marketingbureau is een spannende uitdaging. Je helpt bedrijven hun doelen te bereiken door slimme strategieën te ontwikkelen die hun merkbekendheid vergroten en de verkoop stimuleren. Maar net als bij elke onderneming vraagt het onderhouden van een marketingbureau om veel inzet, doorzettingsvermogen en vooral de wil om altijd bij te blijven met de nieuwste trends en ontwikkelingen. Zonder deze toewijding loop je het risico dat je bureau stilvalt of achterloopt op de concurrentie.
Blijf in beeld met een kalender als relatiegeschenk
door kalendersbestellen.nl 12 juni 2025
Op zoek naar een blijvend relatiegeschenk dat dagelijks wordt gezien? Een bedrukte kalender is dé slimme keuze. Van praktisch tot promotioneel: met een kalender geef je iets weg dat het hele jaar door zichtbaar is.
Het belang van een sterke domeinnaam voor jouw business
door Joep van Dongen 10 juni 2025
Wanneer je een eigen bedrijf start, of je nu zzp’er bent of met een klein team werkt, wil je natuurlijk goed gevonden worden. Online zichtbaar zijn is en wordt steeds belangrijker. Een van de eerste en belangrijkste stappen hierin is het kiezen van een sterke en passende domeinnaam. Toch wordt dit onderdeel nog vaak onderschat.
Meer posts

Bekijk ook onze diensten: